KIRJALLISUUS
Jokiranta. Öljy 1968 Juhani(Jussi) Jäälinoja
Päivän miete: Monesti viisaus käy
etupäässä takaperin ja huomaamatta
Tuli ehtoo ja tuli aamu,
ja sitten tuli kertomakirjallisuus. Kauno- etu liitteestä luovuttiin, se oli
vanhanaikainen ja sisälsi mielikuvan jostakin taiteellisesta.
Kirjastoissakin
erotettiin kertomakirjallisuus tietopuolisesta. Jokin punanenäisten demonien
porukka pyrki siivoamaan kaiken tunneperäisen ja suosi yksinkertaista,
takovaa tyyliä. Kirjoituskilpailuissa voittivat ne, jotka tietävät että hauki on
kala. Murresanat ihastuttavat helsinkiläistyneitä kriitikoita, joiden mielestä murresanat ovat
sanallisen kiljuannoksen käyttövoima.
Luin
juuri uutta proosaa jota ylistettiin kulttuurilehdessä.
Sanomalehtien kriitikot
ovat kadonneet sukupuuttoon, ja epäilen että lehtien talous ei
kestä kirjoituspalk-kioiden
maksamista. Tyhjänpäiväiset kritiikit vievät myös tilaa tärkeämmiltä
uutisilta, vaikkapa jonkin julkean missin kokovartalokuvalta kun hän
irvistää lehtikuvaajalle valkaistuilla tekohampaillaan. Tai kuvalta urheilijasta, joka on kooltaan kaksi metria ja risat.
Niin,
minä siis luin kirjan ja kulautin sen päätteeksi lasin ihan
raikasta vettä. Mieli
teki kyllä väkevämpääkin, mutta kun lääkäri on kieltänyt
minulta huonon seuran.
Kirja kertoi seikkaperäisesti junamatkasta Euroopassa, satunnaisista tuttavuuksista
ja keskusteluista joissa osallistujat pyrkivät korostamaan omaa merkittävää
osaansa kulttuuritilaisuuksissa.
Mikä
se tyyli oikein on, joku kysyi kirjallisuuden opettajalta. Ei
sellaista olekaan, tämä
vastasi. Minä sekaannuin asiaan ja kerroin mielipiteeni. Tyyli
olet sinä itse,
sinä joka näyt kirjainmerkkien rakosista. Pidä pintasi ja ole mikä
olet, älä ota
vastaan tyhjiä vaikutteita.
Olin
siis lukenut ylistetyn romaanin, jonka kirjaimien välistä pilkotti yksi-vakaa kirjoittaja.
Romaani oli kuin 1800-luvulla kirjoitettu postilla. Sanajärjestys,
pisteet
ja pilkut aina kohdillaan. Lauseista ei irronnut kuvailua, ei
tuoksuja eikä värejä.
Virkkeet olivat kuin suoriksi karsittuja männyn oksia ilman pihkaa
ja perhosten
koteloita. Jos jotain oli kirjoittajalta jäänyt, niin kustantajan
tikat olivat ne
nokkineet. Älä kirjoita noin, he sanovat. Kirjoita mieluummin näin.
Lopputuloksena
on postilla jonka lukija ei koe herätystä. Hän nukahtaa ensimmäisten
sivujen aikana ja uneksii Garcia Marquezin sadan vuoden yksinäisyydestä. Jostakin maagisemmasta. (2023)
Gabriel Garcia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys. Jussi Jäälinoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti