lauantai 23. joulukuuta 2023



 ELETTYÄMME AURINGON LASKUUN

Lyhytproosaa

                                                                       

                                                                                                                                 Kristus pantokrator

Minullaon muistikuvia kirkosta aina lapsuudesta asti. Niihin kuuluu muiden muassa joulukirkko. Sinne lähdettiin aamupimeässä, kylmään pakkaseen. Hevoset vetivät rekiä, joihin ihmiset olivat ahtautuneet paksuissa talvipukeissa. Ehkä minä istuin reessä mummon lähellä ja äitini kanssa, en muista enää tarkoin. Mutta kirkon muistan, sen kiinnostavan alttaritaulun jonka sanoma jäi minulle epäselväksi. Jykevien penkkien kätkössä pojat pelehtivät virsikirjoilla ja katsoivat viattomina pappia joka nousi arvokkaasti puhujan pönttöönsä. Sanoivat sitä saarnastuoliksi. Joku kylän mies oli sanonut, että saatana viihtyy parhaiten saarnastuoleissa, mitä lausuntoa minä kyllä ihmettelin. En ollut koskaan moista herraa täällä nähnyt, mutta kuulin kyllä sen nimeä usein mainittavan. Se tuntui olevan papin mieliaihe, ja kovasti hän meitä hätyytteli synnintunnosta ja anteeksiannosta.

Koulussakin se synnintunto oli usein läsnä. Naisopettajat pitivät aiheesta itkuisia saarnoja ja sitten veisattiin loputtoman pikiä virsiä, raskaaseen poljentoon, jota minä seurasin tuijottamalla harmoonia soittavan opettajan hurskasta kenkää. Seurasin kaikkia muita tapahtumia niin tarkkaan, etten siinä läksyjä muistanut opetella ulkoa niin kuin monet tekivät. Tiesin että Aaprahamilla oli poikia, mutta mitäpä minä niiden nimistä olisin piitannut.

Eräänä päivänä sain päähäni idean etsiä vanhojen kirjoitusten käännöksiä. Siinä keitoksessa olivat latinat, kreikat ja koptinkieliset sananselitykset sekaisin. Eivätkä ne ihan yksimielisiä olleet. Kirjava joukko teologeja oli niitä tutkinut parin vuosituhan-nen aikana, kokoelmia oli koottu ja akanat puisteltu eroon jyvistä. Huomasin, että apogryfikirjoitukset olivat kiinnostavia, koska ne avasivat uusia näkökulmia itse asiaan. Jokaisen näkökulman taustalla oli jonkun saarnamiehen näkemys siitä mikä on oikein ja mihin kirjoitus tähtää.

Tuli siinä mieleen Occamin partaveitsi. Yksinkertaisin kaikista vaihtoehdoista on todennäköisimmin se oikea. Olin jo kauan sitten päättänyt vaihtaa kirkkokuntaa.

Oli tuulinen syyskuun ensimmäinen päivä. Tuuli oli niin voimakas, että sitä saattoi pitää melkein myrskynä. Olin poikennut aina silloin tällöin ennenkin tänne, mutta nyt menin ovesta sisään varmemmin. Näin tuoksut ja haistoin värit. Näin kymmenet palavat tuohukset ja ikonostaasin. Näin itäroomalaiseen asuun pukeutuneen papin, joka ei kiivennyt saarnastuoliin vaan liikkui kuulijoiden keskellä. Hän lauloi evan-keliumin tekstiä resitatiiviseen tapaan, koska ei halunnut vaikuttaa sanoman sisältöön omilla painotuksillaan. Häntä puhuteltiin isäksi. 

Rukousten savu pyöri pääni ympärillä ja kuulin ehtooveisun hyminän. Tuntui kuin olisin palannut pitkältä matkalta takaisin kotiin.

Elettyämme auringon laskuun, nähtyämme illan koiton me veisaten ylistämme Jumalaa, isää poikaa ja pyhää henkeä. Jumalan poika, elämänantaja, kohtuullista on, että kaikkina aikoina, hartain äänin ylistystä veisataan. Sen tähden maailma sinua ylistää

Asiasanat: Apogryfi.  Occamin partaveitsi. Koptilainen. 

Pantokrator= kaikkivaltias, kteikk.



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti