perjantai 27. syyskuuta 2019






KAIVANTO


Mikään ei ole häiritsevämpää
kuin pystyä erottamaan
yksilöt joukosta
(Karl Kraus)






Kaikki oli täällä muuttunut. Entinen piha oli metsittynyt eikä kukkapenkistä ollut jäljellä muuta kuin muisto. Rakennuksen perustuksia ei enää näkynyt, kivet oli viety muualle. Kyykistyin tutkimaan maaperää ja huomasin, että jäljellä oli vielä talonalaista hienoa hietaa. Kouraisin sitä kämmenelle ja valutin sormien läpi takaisin maahan. Kun nostin päätä ja katsoin entiseen mustikkametsään kuulin jonkun siellä laulavan Tähti ja merimies –laulua.

Minä se olin, kymmen vuotiaana ja näin, että iso peltimuki oli jo puolillaan mustikoita. Ajat sitten puretun puuliiterin lähellä kasvoi vanha petäjä, jonka runkoon oli kauan sitten naulattu lankku. Siitä riippuivat keinunarut, ja maata peittivät kävyt jotka pistelivät paljaita jalkoja.

Etsin silmillä sitä paikkaa johon olin vuosikymmeniä sitten piilottanut tärkeitä tavaroita. Kaivoin kuopan saman päivän aamuna jolloin lähdimme linja-auton kyydissä asemalle ja kauas pois. Nyt näin Svean kävelevän neulasten peittämää polkua kohti olematonta naapuritaloa, jonka pahansisuista koiraa minä pelkäsin. Sanoin Svealle hei, mutta ei hän minua nähnyt. Yritin taas etsiä kätköpaikkaa, siinä piti olla pieni kivikumpare vieressä. Ei sitä kuitenkaan näkynyt ja aloin jo katua tänne tuloa. Kello näytti kuitenkin vielä hyvää aikaa,
jonka voisin käyttää etsimiseen ja niinpä minä jatkoin.

Kätkö oli matala kohouma maassa. Olin varannut mukaan pienen lapion ja aloin kaivaa hienoa
hietaa syrjään. Sydäntä sykähdytti kun lapion terä karahti peltipurkin kylkeen. Kosteus oli irrottanut purkin kylkeen liimatun mainoksen, mutta muuten se näytti olevan ehjä. Avasin kannen ja siinä hetkessä heräsin todellisuuteen. Joku lauloi Leise flehen meine Lieder, ja minä muistin kuinka kymmenvuotiaana kopioin veljen saksan oppikirjasta lauseita. En tiennyt mitä ne tarkoittivat, mutta halusin tehdä vaikutuksen Mirjaan. Kirjoitin salaisia sanoja paperilapulle jonka nyt löysin vettä pitävästi kelmusta. Näin kuinka naapurissa asunut kersantti tukisti Paavoa ja vanhus ryyppäsi pullosta pöytäviinaa. Isä käveli ajatuksissaan alueen portilta kotia kohti, asevyössä pistooli. Näin äidin istuttamat pelargoniat ja petyynit ikkunoissa ja pihan kukkapenkissä vähän jo kuihtuneet
oranssit kehäkukat. Silloin oli alkusyksy ja vaahtera ripotteli ensimmäisiä lehtiään.

Kätketystä peltilaatikosta pursui yhä lisää ja lisää väkeä, en kaikkien nimiä edes muista. Eivät ne olleet kauniita niin kuin muistot, eivätkä ilkeitä ja synkkiä niin kuin kauna ja viha. Ne vain olivat, niissä ei ollut värejä ei tuoksuja tai hajuja. Näin lukemattomia yksityiskohtia joiden luulin unohtuneen jo kauan sitten. Jokin silti oudoksutti minua tämän unohtuneen maiseman keskella. Leise flehen oli ainoa ääni jonka kuulin, muuten täällä oli täydellisen hiljaista. Kaikki kulkivat kuin unessa, eikä heistä kukaan nähnyt minua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti