lauantai 26. lokakuuta 2019


ILMOITTAUTUMASSA

Miete:
Kaikki kellot eivät mittaa
samaa aikaa




Mies istui tiskin takana vähän huolimattomassa asennossa. Hänen olemuksensa ärsytti minua. Että kehtaakin noin näkyvästi paljastaa ylimielisyytensä. Enhän minä häneltä rahaa pyydä lainaksi vaan palvelua.
Saanko tähän vielä henkilötunnuksen, hän kysyi ja hymyili kolkosti.
Miksi ihmeessä? minä kysyin. Täytyyhän sen olla selvä asia että kysymys on minusta,  sillä kuka muu tätä olisi tullut tänne tiedustelemaan?
- Kysyjiä kyllä riittää, hän vastasi. Eivätkä kaikki tule tänne lakki päässä ja itsekeskeisinä. Viranhaltijaa lähestyttäessä tulee olla varuillaan ja kunnioittava.

Meidän siinä vaihtaessamme mielipiteitä kiinnitin samalla huomiota koiraan, joka juoksi ovenraosta esiin ja ryhtyi nuolemaan viranhaltijan housun lahjetta. Tämä taputti karvaista tulokasta päähän ja nimitteli otusta lempinimillä joita en tässä kehtaa toistaa, koska ne ovat niin kuvottavan hellämielisiä.
Koira osoitti kiitollisuuttaan irvistämällä minulle rumasti, ja näytteli kulmahampaitaan. Se kuolasikin vähän ja sen hengitys haisi mädäntyneelle jollekin. Ettei vaan ollutkin se Bulgakovin tiedemieskoira. – Minulla olisi nyt vähän kiire, minä sanoin.

Mies kaivoi nyt pöytälaatikosta lomakkeen, jonka kulmassa
erottui jo matkan päähän eilisen hernekeiton jättämä tahra.
- Pyritte siis tälle mallikurssille, hän kysyi minulta salaivaa äänessään. Niihin on kova tunku nykyään kun tuli tämä sukupuolineutraali suhdanne.
- Sellainen on pyrkimys, vastasin hänelle vakaasti ja silmää räväyttämättä. Eikä asia kuulu kenellekään, en ala selitellä syitä enkä seurauksia. Olen vain päätökseni tehnyt ja sillä selvä.
- Mutta kurssihan on poliittinen, mies sanoi ja katsoi vinosti kenkiäni, jotka olivat eri paria. Toinen vasemman, toinen oikean jalan kenkä, mutta väärissä jaloissa hänen mielestään.

Miten vain, mutta haluan tehdä selväksi etten ota vastaan neuvoja jotka osoittautuvat pakotteiksi. Enkä halua tunkea mihinkään talliin, jossa noudatetaan aina laumanjohtajan sanaa. Ryhmäpää-
töstä, muka. Minä haluan olla itsenäinen ja yksin, en tarvitse ihailijoita enkä ihailtavia.

Ajattelin jatkaa näitä mielipiteitä vielä pidempääkin, mutta virkailija riuhtaisi lomakkeen pöydältä edestäni ja näin miten hänen kasvonsa punottivat. Koira murisi pahaenteisesti ja irvisteli minulle.
- Teidän ei tarvitse täyttää lomakkeita, pääsette suoraan suljetulle osastolle ja uudelleenkoulutukseen. Tarvitsette lisäoppia liberaalista, länsimaisesta arvopohjasta jota täällä virastossa vaalitaan.
Vaihtakaa tuo lippalakki tupsulliseen pipoon, jossa tupsu on nimenomaan pään päällä, hän vielä lisäsi ja sulki pöytälaatikon.
(2019)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti