keskiviikko 20. lokakuuta 2021
keskiviikko 13. lokakuuta 2021
keskiviikko 6. lokakuuta 2021
Näin unta matkasta nuoruuteen. Tämän matkan sijaan olisi pitänyt ottaa lomaa ja varautua muutoksiin joita lehden horoskooppi aina lupaa. Mitä se lupasi viisi vuosikymmentä sitten? Olin viettänyt alkukesän Helsingissä ja sen liepeillä. Raahasin matkoilla tenorisaksofonia ja runokirjoja, Fowlesin Jumalten naamiot romaania, Galsworthyn pienoisromaania Omenapuu. Ne olivat tehneet vaikutuksen. Olin uusromantiikan ja maagisen realismin maailmoihin eksynyt, ihastelin Aila Meriluodon runoja. Yläkerran avoimen ikkunan takana kukki omenapuu jonka tuoksu lumosi minut niin, etten tiennyt näinkö unta, vai olinko vasta heräämässä ikuisuuteen yhdeksäntoistiaana, liian jo vanhana.
Herääminen kesti vuosikymmeniä, oli hidas ja sillä oli arkiset kasvot. Opin tietämään, että Jumalten naamiot ovat totta ja että ne estävät meitä näkemästä arjen. Minulle kävi niin kuin Galsworthyn kuvaaman tarinan päähenkilölle. Lähdin nuoruudesta kauas pois ja unohdin kevään, kauan sitten. Omenapuu oli sahattu juuresta poikki ja näytti kuin koko talo ympäristöineen olisi unta, omenapuu ja sen kukkien tuoksu. Saksofonilla opin soittamaan vain nostalgiaa. Earl Bosticin soittaman Memories of you ja Goodmanin Iknow why. Vai Millerinkö se oli?
Kun sitten jo vanhana löysin hänet, oli nimi jo vaihtunut ja ikkuna suljettu kauan sitten. Talo vaihtanut paikkaa. Rautaportti jonka takaa hän oli lähtenyt astele-maan minua kohti, oli ruostunut ja pensasaita rehevöitynyt hoitamattoma-na. Törmäsin häneen kaupungin kadulla nyt, hyvin kauan myöhemmin. Hän ei tuntenut minua, vasta vähitellen jotakin palautui mieleen. Kun kerroin hänelle yksityiskohtia menneisyydestä, hän hämmästeli että minulla on norsun muisti. Ja niin minä ymmärsin, että hän ei muistanut mitään ja oli vähän hämmen-tynyt. Hän teki työtä jollekin suurelle firmalle ja valitti uupumusta. Lapsia oli kaksi, mo-lemmat jo kotoa lähteneet. Mies oli kuollut kaksi vuotta sitten. Vielä kun hän pari vuotta jaksaisi, niin pääsisi eläkkeelle. Kevään muistaminen ja omenapuu saivat hänen kasvoilleen välinpitämättömän, vähän säikähtäneen ilmeen. Kun puhuttiin ajan kulumisesta, hän ilmoitti seuraavansa kauniita ja rohkeita.
Jatkoin matkaa eri suuntaan ja mietin miltä tuntuu kun kukaan ei muista mennyttä eikä edes tätä hetkeä, joka on tässä ja nyt. Olen haudannut kaikki muistot ja vietän aikaa niin kuin muutkin, mutta en halua unohtaa sitä minkä olen haudannut. On itsekeskeistä luulla että joku toinen muistaa samat asiat ja tapahtumat, vaikka elämä on erottanut meidät.
Jäljelle jää vain yksi kysymys. Kenen unta minä olen?
John Fowles. John Galsworthy. Kehitysromaanit. Totuus ja illuusio.
keskiviikko 29. syyskuuta 2021
HAYDININ SERENADI
Sydämen kivistä kimpoavat luodit
Amorin sydämeen
Hietakäytävä puiston halki näytti päätyvän kivitalon seinään. Arvelin että matkaa sinne oli pari sataa metriä. Rakennuksen edessä soljui katkeamattomana virtana autoja, yksittäin ja jonossa. Niiden vilahtelussa oli säännönmukaisuutta, Brubeckin jazzin rytmiä. Ne näyttäytyivät sekunniksi harmaata taustaa vasten ja katosivat puiston puiden runkojen taa.
Istuin penkillä jota ympäröivät kehänä puiden harsolatvat. Tähän vuodenaikaan ne olivat harvenneet jo verkostoksi, joka punersi silmissä. Kirkontornikin erottui oksien lomasta. Sen kellon helähdys jäi riippumaan ilmaan ja näin kuinka hätääntynyt naakkaparvi lehahti kiertämään tornia, Nainen jota olin tässä odotellut, ilmaantui talon kulman takaa ja lähti astelemaan minua kohti. Katsoin häntä salaa ja pyörittelin katkaistua krysanteemin oksaa sormissa. Kun nainen ehti kohdalle, piilotin kukan selkäni taakse. Hän heitti minuun ohimenevän, oudoksuvan silmäisyn. Aivan tuntui kuin hän olisi aavistuksen verran lisännyt vauhtia. Niin oli käynyt joskus ennenkin, sillä hän kulki säännöllisesti neljän jälkeen puiston läpi ja katosi näkymättömiin. Aina kun piti nousta ja sanoa hänelle jotakin, eivät jäsenet enää toimineet ja teki mieli heittää kukka maahan ja polkea se.
Mutta nyt minä seurasin häntä katseella pidempään ja näin, että hän kääntyi kadun päässä olevaan kahvilaan. Se oli vanha, koristeellinen puutalo 1800-luvulta. Sen rapistunut seinä vilkkui puunrunkojen lomassa. Nainen nousi portaat ja hävisi oven taakse. Kylmä ovilasi välkähti iltapäivän valossa. Nousin penkiltä ja lähdin kahvilaa kohti. Sen oven takaa aukesi hämärä sali jossa pyöreillä rottinkituoleilla istuskeli asiakkaita juttelemassa ja kallistelemassa lasejaan. Hän istui nurkkapöydässä. Näin soikeat kasvot jonkun miehen leveän selän takaa ja ne hymyilivät. Sanat hävisivät puhuttujen ja naurettujen asioiden paljouteen.
Jäin istumaan yhteen pöytään ja tilasin gingeralen. Krysanteemin panin pöytämaljakkoon muiden kukkien joukkoon. Kahvilan ikkunasta tulvi valoa joka satoi lasilta lattialle ja rajasi sen pintaan keltaisia, abstrakteja kuvioita. Kaiuttimista ei kuulunut tällä kertaa sitä tavanomaista paukutusta ja hakkaamista, vaan aivan hiljaa Haydinin serenadi.
Kaikki tämä tapahtui kuusi vuosikymmentä sitten. Istuin nyt samalla puistopenkillä kuin silloin, ja mietin mikä on todellisuus ja mikä on kuvitelmaa. Toden kuvaaminen on turhauttavaa, koska se on aina mielikuva, jonka toden kuvaaja on itse luonut. Oliko tuo hämärä muistikuva siis vain unta, olinko hetkeksi nukahtanut? Avasin silmät ja näin saman kukan taas, nyt kuusikymmentä vuotta sitten. Kahvilan ovilasi välkähti syysvalossa ja näin vanhan naisen, joka lähti laskeutumaan portaita ja suuntasi hitaan kulkunsa minua kohti. (2021)
Totuuden kuvaaminen. Todellisuus.
keskiviikko 15. syyskuuta 2021
keskiviikko 8. syyskuuta 2021
Ajatuksia ei voi sensuroida.
Ne pitää unohtaa
Puhuvat älypuhelimista, ajattelevista ja tuntevista mekaanisista laitteista. Se on tulevaisuutta, he sanovat. Kun ihminen suunnittelee ja rakentaa koneen, hän siirtää sille omat ideansa ja taitonsa. Tulokselle antaa merkityksen laitteen käyttäjä. On siis syytä muistaa, että koneilla ja teknisillä laitteilla on yksi yhteinen piirre. Ne eivät synny sattumalta, ilman tarkoitusta. Niillä ei ole omaa tahtoa.
Jos joku neropatti etsii ajatusten alkuperää aivoista, hän huomaa olevansa mahdottoman tehtävän edessä. Tutkijat ilmoittautuvat useimmiten pönäkästi agnostikoiksi, ateisteiksi ja materialisteiksi. Hyvä niin, mutta sehän ei maailmaa miksikään muuta mitä he tuntevat olevansa. He tutkivat aivoja fysikalistisin menetelmin ja yrittävät ratkaista ongelman siitä, miten aivot kuplivat tunteita ja ajatuksia, miten ne hahmottavat päämääriä. He etsivät kemiallisten ja sähköisten ilmiöiden tuloksia. Tuollainen menetelmä antaa tulokseksi kehä-päätelmän. Se paljastaa meille tekijän, vaikuttajan joka saa aikaan tapahtumaketjun, joka tuottaa taas oman tuottajansa. Se on ihmisen käsitys totuudesta, eikä sitä pysty mikään horjuttamaan, koska hän on ikuinen skeptikko. Pimeästä energiasta ja aineesta puhuvat skeptikot näkevät vain vaikuttajan, jonka voi nähdä ja jota voi kosketella. He ovat sokeita ja kuuroja.
Ilmiöt ja aivojen toiminnot voivat kietoutua toisiinsa, ne korreloituvat, mutta syyn ja seurauksen järjestyksestä ne eivät piittaa. Fyysinen ympäristö vaatii fyysisiä vastauksia. Ihmisen psyyke vaikuttaa siihen, miten hän toimii ja miten asiat kokee. Unessa tuo arkinen ja totuttu ympäristö vaihtuu epävakaaksi, mutta ei sitä kukaan voi tuomita myös epätodeksi. Unen totuuksia ei voi paeta työntämällä päänsä niin sanottujen tosiasioiden pensaaseen kuin jänis.
Sielutieteessä syntyi vähitellen käyttäytymistä käsittelevä suunta, behaviorismi. Aineeton henki ei ole kognitiivisen psykologian tutkimuskohteena ihan ensimmäinen. Miten voisi ollakaan? Äly ja tietoisuus olemassaolosta ei piilottele ihmisen johonkin tarkoitukseen suunnittelemassa ja rakentamassa laitteessa. Ne eivät synny biologisen elimen, aivojen toiminnan tuloksena. Tietoisuus on verrattavissa energiaan, joka on kaikkialla ja jonka voi helpommin ymmärtää eräänlaisena informaatiokenttänä. Idän mystikot määrittelivät tuon informaatiokentän, Jumalan kaikkivaltiuden: Hän joka on.
Se on totuus jota ei näe kaukoputkella eikä mikroskoopilla. Se on yksi ainoa ja kaikki yhteensä.
Behaviorismi. Kognitiivinen psykologia. Pimeä aine.
keskiviikko 1. syyskuuta 2021
Metsäpolku
On syksy taikka talvi lie,
niin aatos aina sinne vie
Näin unta kaukaa nuoruudesta. Ihmettelin miten todellista kaikki oli ja sitäkin ihmettelin, mikä oli meidät erottanut aikoinaan. Mehän ei kumpikaan oltu niitä ihmisiä, jotka kyllästyvät ja sanovat, ettei se muka toiminut. Ikään kuin oltaisiin koneita, jotka odottavat että joku panee ne käyntiin. Itse nuo ihmiset eivät osaa, vaan odottavat ulkopuolista apua. Jos sitä saavat, se osoittautuu pintapuoliseksi sanapuuroksi, jolla on yhtä paljon hämmentäjiä kuin on ohikulkijoitakin. Tuollaiseen vaiheeseen elämässä joutuneet ihmiset juuttuvat paikoilleen kuin hoomoilaset, eivätkä osaa hievahtaa auttaakseen itseään ja sitä toista.
Vaan suhde toiseen on tärkein asia, sen rinnalla oma itse saa luvan jäädä vähän syrjään. Avioliitto on mysteerio, sakramentti.
Ihmettelin siis mitä jäi tekemättä. Enkö minä osannut puhua, tai eikö hän osannut. Minä tässä nyt tarvoin meille tuttua polkua ja yritin muistella syitä. Puut pitkillä sormillaan haroivat toisiaan. Ne olivat epätietoisia siitä ketkä ovat paikalla. Minä vain yksin kuljin metsätietä pitkin kohti entistä seutua, jossa me olimme nuorina paljon käyneet. Hänen muistonsa käveli rinnallani. On syksy taikka talvi lie, niin aatos aina sinne vie, kun kahden sun kanssas kuljimme kerran. En muistanut sanoja enää, mutta se oli totta.
Aamu oli nopea ja yö lensi piiloon. Ajattelin, että paljon meille tarjotaan sanoja joiden takaa paljastuu silkkaa, joutavanpäiväistä tyhjää. Jos Einstein on sanonut jotain maailmankaikkeutta hallitsevasta voimasta, ei se muuta mitään, koska se vain on, ilman sanoja. Se kaikkeus, tuntematon rakkaus, joka on on ja ei ei. Pohdin siinä myös metanolian vaatimusta. Pitäisikö minun muuttua joksikin kuin Kafkan virkamies, joka heräsi aamusella torakkana. Tästä aiheesta mekin juttelimme. Hän luki paljon ja muisti asioita jotka minä olin ajat sitten jo unohtanut. Siel lämpimät tuulet soi, sä onnen toit, muistelin siinä kävellessä, ja metsän linnut lauloi. Sun katseesi silloin syvän hehkun se sai, ja miten se nyt menikään. Ehkä hänkin heräsi unesta ja huomasi että minä olen vain syöpäläinen joka ei osaa puhua oikeista asioista oikealla tavalla.
Lähestyin sitä polun mutkaa josta se kääntyi kohti valtatietä. Kaukaa näin, että joku tuli minua vastaan hitaasti. Tuo joku näytti pelottavan tutulta, koska hahmolla oli samat vaatteet kuin muistikuvalla ja etäältä jo näin, että vastaantulija hymyili minulle. (2021)
Metanolia. Kafka. Einstein. Sakramentti.