ILTAPÄIVÄN TYLSYYS

ILTAPÄIVÄN TYLSYYS
Minun Ceciliani ei ollut italialainen tähti, vaan vaalea ja palmik-kopäinen. Yhtä kauniisti hän kyllä lauloi, mutta vain öisin. Eikä hän muulloin näyttäytynytkään. Minua hän katsoi unessa aina surumielisesti ja kun häneltä kysyin miksi, hän käänsi päänsä kuin olisi hävennyt katsoa silmiin. Siksi vain, hän sanoi, että me emme elä samassa maailmassa. Missä sinä sitten luulet eläväsi, kysyin Cecilialta. Minä elän siellä, minkä rajalla sinä aina seisot kun minut näet. Sinä elit täällä ennen, mutta unohdit tämän maailman ja lensit pois. Lensinkö minä, kysyin epäluuloisesti. Eihän minulla ole edes siipiä. Niitä ei öisin tarvita, Cecilia nauroi. ensimmäisen kerran tätä yönä. Muistiin palautui nyt Teuvo, joka esitteli minulle vasta ilmestyneen kirjansa, jonka nimi oli ”Tänä yönä”. Hänen yönsä on jo päättynyt monta vuotta sitten. Viimeisen kerran hän avasi oven, käveli luokseni ja kysyi muistanko minä vanhoja asioita ja tapahtumia? Minä leuhkin muistavani oikein hyvin, mikä nyt jälkeen päin harmittaa ja hävettää. En tiennyt hänen sairaudestaan silloin. En tiennyt, että hetken päästä hän ei enää muistanut mitä ja miksi kysyi. Minä jatkan kirjoittamista, hän sanoi. kustantaja näytti vihreää valoa ja sanoi, että katsotaan.
Eikä minulla ole siipiä, ajattelin tuskaisesti. Cecilia on huomannut puutteen ja pilkkaa minua. On niin pimeää, etten tunne enää yön tuoksua.
Seisoin nyt yksin öisellä pihamaalla ja tunsin voimakkaan mädän lemun. Potkaisin myttyä, joka näytti olevan se aiemmin nähty naakka. Lampun vaisussa valossa huomasin, että sen pinta kihisi valkoisia toukkia. Kodin ikkuna oli raollaan, oli lämmin syysyö. Cecilia oli lakannut laulamasta, kuulin enää vain etäisen junan vihellyksen.
(2021)
Cesilia Bartoli. Teuvo Saavalainen.
S A A R I Kuva: Maaretta, noita
Miete: Hiljaisuus, täynnä ajatuksia
Oli vuokrattu vene järven rannan maalaistalosta. Tarkoitus oli soutaa saaren tuntumaan kaloja narraamaan. Meillä oli retkeilyvälineet mukana yöpymistä varten, mutta kun asiasta mainittiin, meni talonväki vaiteliaaksi. Näin kuinka he silmäilivät merkitsevästi toisiaan. Tulkaa mieluummin tuonne meidän poukamaan, isäntä ehdotti ja viisasi rantaan. Se saari on kolkko paikka, siitä on monenlaista tarinaa. Sisällissodan aikaan sinne ammuttiin joku pakolainen, oli väärällä puolella. Ja muutakin siitä saaresta kerrotaan. Se on joskus vuosisatoja sitten ollut saamelaisten pyhä paikka, sinne ei ole olut meneminen. Noitiakin siellä on kuulemma poltettu roviolla 1600-luvulla. Nuori lapintyttö, niin kerrotaan.
Lähdettiin kuitenkin veneelle joka oli siinä äsken mainitussa poukamassa. Eipä uskoisi, että ovat täälläpäin vielä taikauskoisia. Mitähän ne pelkäsivät, kummituksiako? Repa uhosi ja työnsi veneen vesille. Me muut hyppäsimme kyytiin.
- Mitähän ne olisivat sanoneet meidän eväistä, Jake jaaritteli mielevä virne naamalla. Että oikeen 15 vuotta vanhaa mallasviskiä laukussa!
- Eipä ne sano kun eivät tiedä. Ja mitä sitten, eihän me terroristeja olla. Vähän vaan irrotellaan kesäloman kunniaksi. Kolmikko pälyili minua, koska olin introvertti ja puhumaton. Eivät heidän aikeensa minua häirinneet, minä ajattelin tutustua isoon saareen mieluummin kuin istua pöheikössä juomassa pääni täyteen. He suvaitsivat minua siksi, että pitivät minua vähän omituisena taiteilijatyyppinä. Saatoin veneessä istua tuijottamassa iltaruskoa järvellä, kun muut keskittyivät tarinoimaan tai onkimaan.
Saavuimme saareen pitkän ja rasittavan soutumatkan jälkeen kuudelta illansuussa. Tavarat kokoon, ja teltta pystyyn. Muu porukka jäi naukkailemaan viskiä pahvimukeista, minä lähdin toteuttamaan suunnitelmaa. Kierrän saaren, tutkin sen vanhan korsun paikan josta on puhuttu. Palaan sitten vasta seuraan ja saatan ehkä heittää parit kupit jos jotain on vielä jäljellä. Kukaan muu porukasta ei halunnut lähteä mukaan, heitä ei historia kiinnostanut vaan se täysi viskipullo, ja sitten muka onkimaan rannan ruovik-koon. Lähdin tarpomaan rantaviivan tuntumissa vasemmalle. Paikoitellen kulku oli vaikeaa, sillä rannan lähellä puusto kasvoi tiheästi ja maasto oli kivikkoista. Oli kierrettävä kaislojen reunustama lahdeke. Parin sadan metrin päässä ehätin korsulle, josta olin kuullut tarinoita. Karkurit olivat piileskelleet siellä, ja sieltä heidät oli vangittu. Rakennelma oli pahoin luhistunut, mutta vieläkin sen ympäriltä näytti löytyvän vanhoja asumisen merkkejä. Ruosteinen peltisanko, jonka pohjassa oli iso reikä. Syvälle puuhun uponnut kirveenterä, hamara ruosteesta punainen. Vääntyneitä rautanauloja. Luhistuneen oven karmissa lepatti palanen säkkikangasta.
Kello oli ehtinyt jo kahdeksan kieppeille kun sain tarpeekseni tyhjän mökin raunion tutkimisesta ja päätin lähteä takaisin muun porukan luo. Varmaan he jo ihmettelivät missä viivyin, eihän saari kovin laaja ollut. Aurinko oli vaipumassa jo matalalle. Ajattelin että huomenissa jatkaisin rantaa seuraillen koko saaren ympäri. Ehkä muutkin jo lähtisivät tarpomaan mukaan ja krapulaansa hoitamaan. Ehdin ottaa jo muutaman askelen takaisin leiripaikan suuntaan, kun korviini kantautui heleä nuoren naisen nauru. Säpsähdin niille sijoilleni. Eihän täällä pitänyt muita olla. Pitkien kaislojen lomasta näin naisen, joka kahlasi vedessä selkä minuun päin. Hän oli kuin Sargentin maalaus, alaston ja päivettynyt. Oliko hän nauranut ja miksi? Ketään muita ei lähistöllä näkynyt, vain minä yksin ja minulla oli oudosti vilu. Naisella oli pikimusta, pitkä tukka joka ylti harteiden yli puoliselkään. Hän seisoi vedessä kuin siihen juurtuneena ja käänsi hyvin hitaasti päänsä. Kasvot olivat jotenkin eksoottiset, leveät poskipäät, ja silmätkin näyttivät äkkiseltään melkein kuin vähän vinoilta.
Ne tuijottivat suoraan minun silmiini, ja kylmä hytisytti minua. Naisen kasvoille virisi hymy, joka näytti hyvin vanhalta. Kuulin sanat, joita tuskin ymmärsin, vaikka ne tuntuivat jotenkin tutuilta. Aivan kuin hän olisi kutsunut minua mukaansa sinne kaislikkoon. Jostain juolahti mieleen Ingmar Bergmanin sanat. Kaikki on mahdollista ja todennäköistä, aikaa ja paikkaa ei ole. Sanat olivat elokuvasta Fanny ja Alexander, ja miete jatkui muistaakseni vielä näin: vähäisellekin todellisuuden pohjalle mielikuvitus kehrää uusia kuvioita.
Riuhtaisihen irti näystä ja lähdin melkein juosten pakoon louhikkoista rantaa pitkin. Kuulin taas saman heleän naurun ja oudot sanat, jotka seurasivat minua leiripaikalle asti. Muu porukka lojui makuupusseissaan teltan vieressä, vain Arska oli enää hereillä. Hänen katseensa oli humalaisen välttelevä ja naamallaan hän ilmaisi ylimielistä vahingoniloa. - Myöhästyit äijä juhlista, mitään ei ole enää jäljellä. Pojat ryyppäsivät kaiken vaikka minä yritin vähän estellä.
- Niin varmasti, sanoin vähän sarkastisesti. Pälyilin vielä suuntaan josta olin saapunut niin säikyn näköisenä, että juopunut Arskakin sen jo älysi.
- Minä näin sen tulessa poltetun noidan, sanoin Arskalle jonka ilme oli hetken aikaa hämmentynyt, mutta vaihtui sitten ovelan riemukkaaksi. – Vai noidan näit, hän nauraa kihersi. Me täällä nähtiin kaikki kahtena, noidat ja karkulaiset. Etsi nyt vaan peittos ja käy makoilemaan, Huomenna aletaan toisi toimiin niitten onkivehkeitten kanssa.
Etsin omat patjani ja peitot, mutta vaikea oli saada unesta kiinni. Ilta-aurinko punasi mäntyjen runkoja, kaukaa rantavesiltä kuului outoja pulahduksi. Miksi minä en mennyt hänen luokseen sinne kaislikkoon, kun hän minua kutsui hiljaisella vanhalla äänellään. Miksi hän ilmestyi minulle, vaikka olin monet kerrat vakuuttanut itselleni, että aikaa ja paikkaa ei ole. Vakuuttanut, että ne kulkevat meissä ja meidän mukanamme kaikkialla ja ikuisesti.
2021
Ingmar Bergmann. Noitaroviot. Fanny ja Alexander. Sisallissota 1918.
KOHMELOKIIKUSSA
Nopea lukutapa kohottaa itsetuntoa. Älykäs omaksuu muka kerta-silmäyksellä ja hallitsee jopa useita tekstejä samalla kertaa.
No, tiedetäänhän tämä. Typerimmät päätökset on tehty vauhdilla, ei niihin aikaa ole tuhrattu. Luettu teksti jää pinnalliseksi, jäniksen selässä on vaikea kyetä kriittisiin päätelmiin ja siinä vauhdissa putoaa empatiakin kyydistä. Menorexia nervosa johtaa ahmimisen lukihäiriöön. On luettava paljon mahdollisimman lyhyessä ajassa, mutta ymmärrys jää puutteelliseksi. Sama vauhtisokeus on myös puhujilla. Uutisten lukijat, haastattelijat, haastateltavat pitävät yllä sellaista vauhtia, että hidasälyinen vanhus tippuu kärryltä jo alkumetreillä. Kuulin aikoinaan, miten tanskalainen kirjailija sanoi, että suomen kielessä on selkeä aksentti. Näin olikin niihin aikoihin, jolloin radiossa esiintyviltä vaadittiin selkeää kieltä. Nykyään ei vaadita, koska radioon ja televisioon syöksyy haastateltavia, joilla on kaikilla puhevika. Ja onhan se haastattelijoillakin. Vauhti on tolkuton, ääntäminen lähtee kurkusta ja puhe on epäselvää muminaa. Painotus alkutavulta pyrkii muualle ja lauseiden loppuun kiekaistaan. Se korvaa suomenkielen tarjoaman -ko, -kö päätteen. Ilman sitä pitää ymmärtää, että nyt kysytään.
Vieraat kielet ovat meille todella vieraita. Ei niitä tarvitse kaikessa matkia ja jäljitellä. Pöljät vanhemmat ihailevat vieraita niin, että valitsevat lapsilleenkin ristiäisissä omituisia kiemuroita. Eivät kon-sonanttipitoiset Patrikit, Konradit, Rurikit ja Maxit suomeen sovi, ne ovat hiekkaa moottorissa. Meillä sanat ja nimet eivät koskaan ala kahdella tai jopa useammalla konsonantilla. Sanalainat ovat eri asia. Joka äxää ja zetaa kovin rakastaa, menkööt harrastelemaan vakavasti ulkomaille.
Tekee mieli valittaa vielä vähän myös noista raivostuttavista kiertoilmaisuista joita meille muista kielistä satelee. Seksiä harrastetaan ja ja hauskaa pidetään, ei ilakoida. Monia herraskaisia ilmaisuja omaksuivat 1800-luvulla kielen kehittäjät, joiden mielestä rahvaan puhe oli sivistymätöntä. Ihmisen peräpäällä on muitakin nimityksiä kuin se kaikkein rumin. Keksittiin sitä välttää sanomalla takapuoli. Seksin harrastamisestakin on kansalla valikoima värikkäitä ilmaisuja, mutta hienostolle ne eivät sopineet. Siispä nykyään vain harrastellaan. Se antaa niin hienostuneen, eksoottisen ja sivistyneenkin vaikutelman.
Kehitys on kehitystä sanoo minulle tosiuskovainen kosmopoliitti. Minä odotan asenteiden muutosta kuin hiiri, joka sanoi norsulle, että tässä me kohmelokiikussa vaan tömistellään.(2020)
Ps.: On kutkuttavaa käyttää tässä pohjalaista sanaa ”kohmelokiikussa” , joksi riippusiltaa nimitetään ainakin Ilmajoella.
AAMU RUOKAJONOSSA
En minä kynttilääni vakan alle pannut.
Piilotinsen paperikoriin.
Hyvinvointi on pahoinvointia, ja yhteiskunta on sitä, millaisia sen jäsenet ovat. On masentavaa katsella ohikulkijoita ja miettiä mitä heidän päässään liikkuu. Anteeksi nyt vain, mutta monilla on vartalo kuin porsaalla, eivätkä siinä merkkivaatteetkaan auta. Mieli tässä katkeroituu kun lukee uutisia ruokajonoista ja asunnotto-mista. Missä on vika?
Ei kaikki ole ihan kohdallaan, jos hyvinvointi jakautuu epätasai-sesti. Siihen on kaksi syytä. Yhteiskunta asenteineen ja ihmiset yksilöinä. Kaikilla ei ole samoja henkisiä edellytyksiä, ei myöskään taloudellisia. On pakko tyytyä omaan osaansa ja selailla voimatto-mana lehtien sivuja, kun niissä esitellään toinen toistaan hienom-pia ateriota ja kattauksia. Luxushuviloita ja ökyasuntoja järvien rannoilla. Lentoja Miamiin ja Filippiineille. Vähävaraisen on tyy-dyttävä lenkkimakkaraan, grilliin ja oluttuoppiin, paksuun ulkonä-köönsä ja kierrätystalouteen.
No, eihän se näin ole. On ihmisiä, jotka ovat nousseet varattomuu-den suosta ja masennuksesta ja yltäneet ruokajonossa siihen pää-hän joka jakaa muille. Keinot vaihtelevat, eikä yhteisön moraali välttämättä aina niitäkään hyväksy. Tarkoitusten vilpittömyyttä voidaan epäillä, jos vaaleissa edustajaksi tarjoutuu sellainen, jolla on rikostausta. Heitä on kaikissa puolueissa ja demokratia on monesti liian hyväuskoinen.
Tullaan nyt niihin yhteiskunnan asenteisiin. Ne lokeroivat ihmisiä luokkiin, joilla perustellaan sitä miten muita kohdellaan. Minä en pane lapsiani kouluun jossa on vain rahvaan pentuja, joku sanoi. Syyttäkön se asunnoton itseään, kun ei kattoa päänsä päälle kykene saamaan. Veltto ja saamaton, menisi vaihteeksi töihin. Kyllä tekevä työtä löytää, ja se maksaa joka työn teettää. Useimmat sairaudet ovat itse aiheutetuja, ei niihin tarvitse sosiaalitukea tuhlata. Sitä saa mitä tilaa, hoitakoot juopot ja huumeilijat vaivansa omalla kustan-nuksellaan.
Näin on elämä siis helppoa, vastuuta ei tarvitse kantaa mistään jos kaikki muut ovat syyllisiä. Ihan keveästi voi istahtaa ruokapöydän ääreen, vaikka miljoonat näkevät nälkää. Kaunis kattaus hivelee esteettistä silmää ja tarjoilun laatu osoittaa sen, että ruokailijaa ar-vostetaan. Tämä porsas on pukeutunut smokkiin ja hänellä on ru- setti kaulassa. Syödessään hän maiskuttelee ja taputtaa ohimennen tarjoilijatyttöä takamuksille. Se on rike, jota ei mainita vaalimai-noksissa. Vain ansiot kerrotaan. Niitä ovat rehellisyys, vastuun-tunto ja vapaamielisyys. Jokaisella ihan oman näkemyksen mu-kaan. 2021
NOSTALGIA
Kumpi on parempi.Monimielisyys
vai ahdasmielisyys?
Katselen muistoissa sillan harmaita rautapalkkeja. Jykeviä olivat. Uskomatonta, että ne saattoivat murtua kuin oljenkorret, uskomatonta että silta voisi romahtaa polvilleen veteen. Juuri sellaiseen palkin puöreään kiinnityspulttiin satutin otsani joskus ammoin sitten. Kävelin sitä päin, koska olin katsellut jokirantaan ja koska kaikilla oli kiire.
Hälytyssireeni soi pitkään ja ihmiset juoksentelivat rannalla eestaas, poimivat tavarioita mukaansa metsään. Vedestä kahlasivat naset ja juoksivat uimapukusillaan hietikon yli mäntyjen katveeseen pii-loon. Taivaalta kantautui tasainen hyminä. Eniten se muistutti mehiläisparven hyminää silloin, kun se vielä pysyttelee piilossa silmältä, mutta uhkaa pelkällä ollemassa-olollaan.
Sinne tänne taivaalle tuprahtaa tummia savurenkaita. Kuin suuren tupakkamiehen suusta ne sinne lennähtelevät, ja niiden jälkeen kuuluvat ensimmäiset jysähdykset, maa keinahtelee.
- Se on se iso iitee rinteellä, joku kuuluu sanovan. Saavat vihulaiset nyt kyytiä!
Muistan sen ison iiteen, Sen lähellä asui meidän tuttavaperhe, jossa käytiin kylässä aina kauppamatkan yhteydessä. Kaikki piti hakea kaukaa kauppalasta, ja sitä varten piti ylittää tuo silta. Tuijotan taivaalle. Makaan selälläni suuren männyn juurella ja tähyän sen runkoa pitkin oksien lomassa pilkottavaa sinistä taivasta. Koneet lentävät korkealla ja arvokkaasti, savurenkaat tavoittelevat niitä yhä lähempää. Näyttää kuin ne leikkisivat koneiden kanssa. Ja samaan aikaan männyn pihkaista runkoa juoksevat muurahaiset. Niillä on selkeä päämäärä, ne näyttävät itsevarmoilta ja välinpitämättömiltä.Vatsanpohjassa kourii nälkä. Näen kuinka koneet lähestyvät ja niistä alkaa tipahdella mustiä täpliä . Jyminä kasvaa, kauppalasta nousee savupilviä ja tulenloimotusta. Haluaisin olla muurahainen, käpertyä pieneen kokoon kaarnalle ja sulkea mielestä mustien varjojen uhkan. Mutta Minä olen ihminen, ja pelko käpertelee vatsassa kerälle kiertyneenä ja kuvottavana.
Sillalta lähtee tie kipuamaan ylös vaaran rinnettä. Tänne on noussut uusia taloja, paikkoja on vaikea tunnistaa. Lieneekö tämä enää se sama tie edes? Se jonka varrella suuri iitee levitteli häveliäästi oksilla peitettyjä raajojaan kuin hämähäkki. Jalkoja särkee paljo kävely , mutta haluan kulkea hitaasti ja muistella rauhassa maisemaa. Aikaa on kulunut yli seitsemänkymmentä vuotta, mutta marssilaulun sanat eivät ole unohtuneet. Sanat eivät merkinneet mitään, mutta sävel on jäänyt mieleen.
In der Heimat wohnt ein kleines Mägdelein,
und das heisst Erika
Dieses Mädel ist mein treues Schäzelein,
und mein Gluck, Erika
Kuinkahan moni heistä marssiessaan mietti, miksi oli tullut tänne Euroopan koilliseen erämaahan ja oliko siinä mitään laulamisen arvoista. Miksi oli jättänyt aarteensa Eerikan kotiin, pelkäämään noita samoja pahanilman lintuja. Näin on ollut kautta aikojen, minä ajattelen. Ne psykopaatit, jotka tämän kaiken saavat suuruudenhulluudessaan aikaan, makaavat rauhassa peiton alla ja nauttivat heille kannettua aamuteetä. Osa heistä makaa mullan alla, eikä heille ole suotu edes hautapaikkaa.
Lasten jalkoja väsyttää pitkä kävelymatka. Eivät he tiedä, että minä etsin täältä muistoja omasta lapsuudestani.
- Isä, onko käärmeellä häntä? Joku lapsista kysyy ajatuksissaan.
Asiaa pitää miettiä. – Ei sillä muuta olekaan, vastaan heille. Sotakin on käärmme, jolla ei muuta ole kuin pitkä häntä, ja se on myös liian pitkä muisto, minä ajattelen. (1990)
HILJAISUUDEN SÄVEL
Virtain Vaskisalossa
Seireenit keksineet on laulun uuden
se nimeltään on sävel hiljaisuuden
Ken paennut on heidän lauluaan
ei hiljaisuutta paeta voi milloinkaan
(Kafkaa mukaillen, T.Y-R.)
Kuu on noussut Kaitasaaren takaa. Järvi on musta, sitä halkoo vain valon miekka ja kuusikossa huhuaa huuhkaja. Polku on niin pimeä, että on pakko haroa käsin ettei törmää sen reunassa kasvavaan pihlajaan. Kiiltomatojen lyhdyt näyttävät minulle tietä. Avaan oven ja tunnen tutun tuoksun, takan tuli on luhistunut hiillokseen. Ikkunan edessä on minun pöytäni ja sillä himmeä öljytuiju. Kirjat ja paperit hujan hajan, vanha kirjoituskone. Istun sen ääreen ja naputan paperille
Varomattomuus autiolla pihalla on uni,
miksi silti kiellän sen kolmesti ennen aamua?
Tuo kielto ei kalva omaatuntoa, on saman
tekevää mitä ulkopimeydessä haahuilevat haamut
ja pedot minusta ajattelevat.
Sytytän takkaan tulen. Ohut tuttu savu tuprahtaa silmille ja mietin miten pimeää on ulkona. Peura tai hirvi on käynyt hamuamassa kaasupullon johtoa, yrittänyt vetää sitä seinästä irti. Onneksi se on kyllästynyt kesken puuhan.
Viime yönä heräsin siihen, että joku kulki mökissä hitain askelin. Kuulin tömähdyksen ja laahausta. Havahduin tietoon, että hiljainen matkustaja on aina mukana. Tarkkaan katsoen pedon silmissä voin nähdä heijastuksen omasta kuvastani. Oikean aivolohkon hiljainen tajunta on äärettömän laaja, ja vasen lohko valaisee sitä kuin taskulamppu suurta yötä.
Mietin yksin kenen unta minä olen?
Putoamisen esteet, muuttumisen lähtökohta
joka minussa on keskeinen
jossa tasot ylös ja alas noustessaan kaikkiin suuntiin
liikkuvat alinomaa,
eivätkä suorien leikkauspisteet pysy
ikuisesti kohdissaan
Kirjoitan kirjaa jonka tapahtumat liikkuvat unessa. Työ turhauttaa, koska arvelen ettei sitä mikään kustantaja halua julkaista, sillä se ei tuota. Sillä on lukijoita yksi sadasta, ja hänkin kertoo minulle ettei oikein ymmärtänyt.
Kirjastot eivät piittaa muusta kuin ajankulusta. Vaikea teksti ei kohota tilastoja. Se kirjaston ja kustantajien ylevästä tehtävästä, minä mietin katkerasti.
Mutta minä vaan kirjoitan. Törmään usein ikärasismiin, minulle puhutaan kuin lapselle. Silti minä vaan uskallan kirjoittaa kunnes dementian raja alkaa häämöttää ja minut todetaan höperöksi. Eihän siinä tilassa voi mitään osata, ei itseään kunnioittava kriitikko viitsi edes vilkaista mitä se höperö on taas kirjoitellut. Ja minä lohdut-taudun Vasco Rossin ajatuksella. Elämä on tasapainoilua hulluu-den kanssa. Kunpa kaikki kriitikot ja muutkin viisaat sen muistaisivat.
Virke ilman pilkkua voi olla kuolemantuomio.
Sonaatti neljälle viululle ja yhdelle haitarille 2019
Ei mikään 2014
Vapaana vihdoin 2021