lauantai 31. maaliskuuta 2018

VASTATUULEEN



 
Olimme saapuneet tienristeykseen , ja tässä hän nyt sanoi jättävänsä minut yksin.Muistan, että taisi olla syyskuun alkupäiviä. Tuuli ravisteli puiden runkoja, jäätävää vettä vihmoi kasvoille. Hän muistutti minua taas kerran siitä kuinka tärkeitä ovat kaikki valinnat ja että löydän hänet sieltä minne menen. Halkaise halko niin löydät minut sieltä. Käännä kivi, niin sieltäkin sinä minut löydät. Minä katselin neuvottomana ympärilleni. Risteyksestä lähti teitä moneen suuntaan. Lopulta päätin valita yhden niistä, ja minusta tuntui, että hän näytti hyväksyvän valintani. Ei hän silti mitään sanonut, kosketti vain olkaani ja toivotti hyvää matkaa. Hän jäi seisomaan paikalleen piikkikruunu päänsä päällä.


Lähdin siis tarpomaan yksin yhä voimistuvaan vastatuuleen. Vastaan virtasi hämmentävän paljon ihmisiä, iloinen ja määrätietoinen ilme kasvoillaan. He mulkoilivat hämmästyneinä yksinäistä tarpojaa , jotkut heistä kehottivat kääntymään helpompaan suuntaan. Älä sinne mene, etkö näe että olet väärässä. Tule mukaan, täällä on vapaus ja elämä helpompaa. Saat ajatella ja tehdä mitä ikinä vain haluat.
Pakottaminen ja väkisin ohjailu vain kiukuttavat minua ja niinpä jatkoin
matkaa kaulukset pystyssä ja hattu silmillä. Niin kauan jatkoin, että huomasin
vihdoinkin olevani yksin matkassa, jonka määränpäästä minulla ei ollut varmaa
tietoa. Kaikki muut olivat valinneet toisen suunnan, mutta minä olin eksymässä. Tiesin, että yhdeksänkymmentäyhdeksän on vasemman käden luku, mutta kun minut myöhemmin elämässä löydetään, siirtyy täysi määrä oikeaan käteen.
 
Ja se kaikki on vasta paljon myöhemmin.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti