PAHOLAISET
Maagisen proosan näkökulmasta
Kuva: Mysterio; Tulta ja ruusuja. Akvarelli 2018 Kerttu Y-R.
Tiede
jakaa mielestään oikeaa tietoa todellisuuden olemuksesta. Siihen on
vaikea soveltaa Heideggerin käsitettä Sein und Zeit. Eyvid Johnsson
käsitti tämän ja kuvasi näkemänsä romaanissa Tulta ja ruusuja.
Eräänä kuutamoisena maaliskuun yönä kolme paholaista kiipesi
ursulaluostariin. Ensimmäinen, joka oli keskikokoinen ja hyvin
ketterä, oli nimeltään Astarot. Toinen, raskasliikkeisempi ja
mietteliäämpi oli Sabulon. Kolmas, Asmodeus tavattoman notkea ja
eloisa. He kuiskailivat latinaksi, joka ei ollut parhaan luokan
kieltä, eikä
heidän sanojaan voinut käsittää.
Heidegger
oli natsi, mutta taisipa olla silti oikeassa ainakin siinä mitä
paholaisten käytökseen tulee. Historiantutkimuksessa Sein und Zeit
tarkoittaa sitä, että nykypäivän käsitteitä ja ajatuksia ei saa
projisoida menneeseen aikaan. Kukapa noita paholaisia ja niiden
käytöstä on tutkinut, että voisi väittää Eyvindin olevan
väärässä. Asmodeus tovereineen istuu jokaisen ostohysterian
vallassa tavaratalon käytävillä ravaavan asiakkaan
harteilla. Nykyään nuo paholaiset kuiskailevat englanniksi ja
yllyttävät ostamaan lisää ja enemmän tarpeetonta tavaraa, joka
sitten viedään kierrätykseen tai kaatopaikalle. Sabulon ja Astarot
hämmentävät kansainvälistä keitosta, jonka huuruista kehkeytyy
uusia sotia ja terroritekoja.
Hyvät
ihmiset, ei natseja eikä heidän kaltaisiaan sosialisteja ole sukupuuttoon tapettu! Nehän pyörivät
näkymättöminä kaikkialla, eri puolueissa ja diktatuureissa,
demokratioissa ja liittovaltioissa. Ne ovat huomaamatta livahtaneet
tavarataloista ja pörsseistä eduskuntiin ja kansainvälisten
liikeyritysten johtokuntiin. Ne ovat liittovaltioaatteiden
apostoleja, puhuvat kansainvälisyydestä ja demokratiasta, omistavat
kaikki osakkeet ja voivat hyvin..
Näin minä kirjoitin 17. helmikuuta 2018. Se oli ennustus. Olinko väärässä?
Hay otras cosas , por las que llorar!
Asia:
Heidegger. Sein und Zeit. Eyvind Johnsson.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti