UNESSA VOI
Lyhytproosaa
Kuva: post mortem Akvarelli TY-R 2021
Sydämen muisti karsii
huonot muistot ja muistaa hyvät
(Garcia Marquez)
Unessa voi olemisesta rakentaa teorian, jonka merkitys on syvä olemattomuus.
Ilta voi nyt
näyttää hyvin epätodennäköiseltä, lunta tupruttaa katulyhdyn
valokeilassa. Sein
und Zeit
ilman selityksiä. Isä oli kuollut pari viikkoa sitten, vietin yhtä hautajaisten jälkeisistä arkipäivstä. -Mieskvartetti lauloi
haudalla Aleksis Kiven Sydämeni laulun, Ei muuta kunniaa kuin kuulla
kummultansa sun
honkiesi huminaa, vaikka hänestä vielä keväällä leikattiin vuosikymenien takaisia kranaatin sirpaleita, pari viikkoa ennen hänen kuolemaansa.
Katsoin lehdestä uutista, joka
kertoi tämän päivän konsertista. Taidan
mennä sinne, sanoin hänelle ja tiesin että hänkin olisi
halunnut. Vaan eihän niillä uusillakaan kivuilla
voinut, hän lähti vain sairaalaan. Hei nyt sitten, minä sanoin. Nähdään taas
maanantaina.
Ei nähty silloin enää, mutta
minä lähdin nyt, vuosia myöhemmin, kun olin luvannut. Olo
oli vähän sekava, niin kuin se aina kuoleman jälkeen on. Kuin
olisi eksyksissä ja kaikki ovet kiinni. Sain paikan aivan salin
edestä, läheltä orkesteria. Cembalisti istui ihan liki, minun
edessäni. Luiset sormet tanssivat cembalon hampailla, nuottiavaimien
lomitse soljuivat vihreät kuukivet. Kuuntelin Schubertia, sitä keskeneräistä taas. Minua alkoi
sietämättömästi nukuttaa. Pinnistin katsetta. Eivät ne kivet todellakaan helmenharmaita olleet. Ne olivat himmeää
vihreää, kuin luonto kesällä. Soittajan frakin häntä heilui
tahdin, jalka polki pedaalia. Improvisaation solmuista hän kutoi
salin kattoon seitin, joka oli täynnä lupauksia. Mietin, että tuo
oli kuin Salvador Dalin kevään öinen uni. Mikäpä oli soittajan
soitellessa kun virittäjä oli kaikonnut jäljet-tömiin.
Krouvikansa
polkee, nostaa jalkaa, ruostehäly cembalosta kauas kalkkaa. Hei
hulinaa, minä huudan. Tämä musa vasta ilon irti saa, riemun
kattoon nostaa! Käynti tässä ka- pakassa aina kannattaa.
Raotin vähän silmiä, niin että palava kirahviko ja sähkökitara vaan?
Soittajan sormissa oli
se jokin, tai lieneekö vika päässä. Cembalon ääneltä ei kukaan
kuullut kuiskutuksia, joita Nietsche
hoki minulle pöydän alta. Herra soittaja vain päätään vatkaa,
hymy kulmahampaat paljastaa. Frakin helmat maata laahaa, hei
hulinaa! Aattoiltaa juhlitaan!
Heräsin ja havahduin
ankaraan kätten taputukseen. Cembalisti nousi seisomaan soittimensa
eteen ja kumarsi yleisölle. Hän teki hajamielisen viittauksen kohti
soitinta, joka luimisteli ujona yltävillä. Toivottavasti eivät
vaadi esittämään toistamiseen koko konserttoa, minä ajattelin
epätoivoisesti. Eihän se mikään keskeneräinen ollukaan. Miksi isä näitä minulle suositteli? Hän istui usein kamarin laiskanlinnassa ja luki Uutta Suomea, otsa vähän rypyssä.
Häntä huolestutti minun musiikkimakuni. Ei kai taas sitä Louis
Armstrongia, hän kivahti. Kuulin kuinka lehti rapaji tyytymättömänä.
Mutta tänään minä olin
kuunnellut Schubertia.
Konsertin jälkeen,
kotona menin istumaan hänen laiskanlinnaansa, enkä enää
kuunnellut Jazzia. Louis oli kuollut ajat
sitten ja minä saatoin vapaasti kuunnella vaikka irlantilaisia
kansanlauluja. Etsin silti Schubertin Requemin.
Unessa voi olemisen
yhteydestä rakentaa teorian, jonka merkitys on syvä olemat-tomuus, minä pohdin taas. Ilta voi nyt
näyttää hyvin epätodennäköiseltä, lunta tup-ruttaa katulyhdyn
valokeilassa. Sein
und Zeit
ilman selityksiä. Isä oli kuollut , vietin nyt jotakin hautajaisten jälkeisistä arkiöistä. Mieskvartetti lauloi
haudalla Aleksis Kiven Sydämeni laulun. Vielä keväällä hänestä leikattiin
kranaatin sirpaleita. Pari viikkoa ennen hänen kuolemaansa. Katsoin lehdestä uutista, joka
kertoi tuon päivän konsertista. Taidan
mennä sinne, sanoin hänelle ja tiesin että hänkin olisi
halunnut. Vaan eihän niillä kivuilla
voinut ,
hän lähti sairaalaan. Hei nyt sitten, minä sanoin. Nähdään taas
maanantaina.
Ei nähty enää. Kello oli kolme yöllä, demonien vapautuksen hetki. Nyt minä olin
kuunnellut taas Schubertia. Isästä en tiedä. (2023)
Asia: Ferdinand Schubert: Requiem. Eksistentialismi. Heidegger. Dali: Palava kirahvi.
Mietteitä:
Ajatuksia ei voi sensuroida. Ne pitää unohtaa.
Ajatuksen pää. Mutta kumpi niistä?
Elämä on lyhyt. Sen kuluttamiseen moni tarvitsee ajanvietettä
Elämän genre on tietoisuus vapaudesta
Elämän paradigmat löytyvät vuorisaarnan yhtälöstä
Ensimmäinen ääni jonka lapsi kuulee on äidin sydän