lauantai 21. syyskuuta 2019

VASTOONKÄYMISIÄ



Nuoon sitä pikite autuahaksi tuloo,
sanoo akka ku virsikirian söi
(Sananpaukahros Anturajärveltä)




Ongelmat ovat samanlaisia maalla ja kaupungissa. Joka muuta väittää, puhuu puppua. Käytän kiusallakin tuota ilmeikästä sanaa puppua, koska arvaan että se ärsyttää urbaania juppia joka puhuu huoliteltua slangia jota nykyään mainostetaan puhekielenä. Hän ”pitää hauskaa” ja sanoo, että ”fantasiaa en pane”. Jos hän on lehden toimittaja, hän elävöittää uutistekstiä käyttämällä
sanontaa ”tykittää” tai jos hän on nuorehko atk-nörtti, hän mielellään replyttää ja puhuu skottifingelskaa jolle britit virnuilevat. Se on kehitystä ja vieraan kielen lainasanat vakiintuvat käytössä koska niitä käytetään.
Maalla hän kuuntelee rahvaan puheita ylimielisen huvittunut hymy suupielessä eikä ymmärrä missä mennään. Kerron nyt uhallakin tarinan, jonka minun paappani aikoinaan tarinootti poijanpoijallensa.

Peräseinäjoen äijä oli ollu pari päivää harjannostajaasis ja palaali kolomannen
päivän ehtoona kototilallensa. Porstuas äijä fundeeras notta mitenkähän tästä
ny sänkyhyn asti pääsöö nottei akka mitää havaatte. Kelloki kävi jo yhyreksää
ehtoolla.
Pitkän pohorinnan jäläkihin äijä riisuu pieksut jaloosta ja konttasi maton
alitte, tuvan halaki makuukammarihin. Mutta eiköstä vaan hetikohta aamusel-
la akka jo tryykänny kuulustelemahan.
- Mihinä herran tähären soot taas rypeny ku nuoon sottaanenki oot, se tie-
tierusteli.

Äijä nousi vuotehelta ja kraapi päätänsä. Mikä meni vikahan vaikkei akka eres
maton alta nähny mua kun tulin tupahan ehtoolla.?

Minolin krannin kans harjakaasis, äijä kehuu. – Jouruun pitämähän siellä
puheenki ja koko kunnanvaltuusto oli sitä kuulemassa.
Mutta akka vaan vihootteli, vaikka kuuli nuon erinomaasen selityksen.
- Joh ny oli isännällä kuulijoota aina valtuustoa myöri, niin oli täällä tuvas
sitte näkijöötäki. Koko maamiesseuran ompelukökän akat oli meillä erellisehtoona vahtaamassa ku isäntä ryömii vihiroon tupahan kolomen päivän harjakaasista. Ja vielä tuvan maton alitte.
(Kissin viikset 1995)


perjantai 13. syyskuuta 2019





ENSI KULAUS


Niin tyytyväisnä, ilomiellä
voi ensikulauksen niellä
(Wilhelm Busch)


Muistanpa hektiseltä työkaudeltani kuolemattoman tokaisun. Minä en ole tarvinnut kirjastoa enkä tule koskaan tarvitsemaankaan. Näin sanoi eräs itseensä tyytyväinen toukohousu. Monien kohdalla tuo tokaisu pitääkin paikkansa. He ovat aina tienneet miten veistä ja haarukkaa käytetään ja tarvit-taessa he osaavat jopa pukeutua smokkiin ja sanoa kyllä kyllä  ja aivan. Yhteiskunnassa moni heistä nousee niin korkealle, ettei tunne enää entisiä tuttaviaan.

Ja tottahan se on. Kirjastolla on kielteinen vaikutus psyykeen. Minua esimerkiksi häiritsevät menneet haamut. Seurustelen öisin Italo Calvinon, Guseppe Tomasi di Lampedusan ja Sinuhen seurailijan, Kaptahin kanssa. Keskustelemme seireeneistä ja kuuntelemme hartaina Cecilia Bartolin barokki-lauluja. Monesti Kafka käy meitä naurattamassa vinolla huumorillaan. Hän imitoi vakavakatseisia lukijoita jotka otsa rypyssä etsivät hänen kirjoituksistaan salattua , lukijaan kohdistuvaa ivaa. Bulgakov ilakoi kulkukoiransa kanssa. Hän onnistui tiedemiestuttavansa kanssa kasvattamaan siitä valppaan bolsevikin, joka löi Suomenkin taistolaiset ällikällä. Ja miten kävikään pikkuvirkamiehelle, joka aamulla herättyään havaitsi olevansa torakka! Tai työstä kotiin palaavalle verotoimiston virka-miehelle, joka löysi olohuoneestaan pomppivan pingispallon ja hermostui sen aiheuttamaan jatkuvaan nakutukseen.

Siitä torakkatarinasta äityivät suomalaiset kirjallisuuskriitikot käymään debattia, että onko moinen muutos edes mahdollinen. He korostivat kirjallista, luterilaista ja riihikuivaa tyyliperinnettä, jossa mielikuvitukselle ei pidä antaa hitustakaan tilaa eikä unista saa puhua. Meillähän on aina vallinnut voimakas muutosvastarinta, eikä siitä ole syytä luopua.

Minä olen tuosta asenteesta häiriintynyt sen verran, että kirjoitin pienoisromaanin jonka nimi on ”sonaatti neljälle viululle ja yhdelle haitarille ”, ja se on mitä sikeitä unta koko tarina. Avustajana oli renesanssin aikainen herra, jonka nimeä en millään muista. Erityisesti käsikirjoituksen sekavuus sai häneltä vilpittömät kiitokset. Olen sijoittanut sen kirjahyllyssäni luokkaan surrealistiset epäromaanit.

Lyhyesti sanoen meitä öisin paikalla olevia agnostikkoja, skeptikkoja ja nykykristittyjä yhdistää kuitenkin yksi yhteinen piirre. Me inhoamme sitä, että saarnaakin pyritään selittelemään mystiikan ja salaisen, näkymättömän maailman avulla. Materian maailmaa selitetään vain järjellä, vain joku häiriintynyt kristitty tietää ja tuntee, että Hänen ajatuksensa eivät ole meidän ajatuksiamme, eivätkä meidän tiemme ole Hänen teitään.

Minä en ole tarvinnut… jne. on sekin saarna. Se on pieni lenkki indoktrinaation tulvassa
jossa me elämme. Se tähdentää, että enää ei tarvita poliisia eikä armeijaa, ei kansallisvaltiota. Ei historaa eikä äidinkielen opetusta. Ei vanhaa moraalia, vaan kulaus vapaata mieltä,jonka hengessä luodaan uusi uljas kansainvälisten suuryritysten hallitsema maailma. Kunnes lopulta huomataan, että meitä hallitsee taas vanha harvainvalta ja kirjava anarkia.  (2019)



perjantai 6. syyskuuta 2019



HERÄÄMINEN


Miete:
Kenen unta
minä olen?



Unen läpi minua vaivasi tunne, että joku seisoi vuoteen vieressä ja tuijotti minua. Havahduin
hereille ja huomasin, että huone oli pilkkopimeä. Vain aavistus ikkuna-aukon neliöstä, vanhan herätyskellon fosforitaulu. Tunne läsnäolosta ei haihtunut heräämisen myötä, kuuntelin ohutta hengitystä. Sitten soi puhelin. Kuka näin myöhään soittaa? Myöhään muka, nythän oli jo aamu-
yö. Herätyskellon kuolleet fosforiviisarit näyttivät pari minuuttia yli kolmea. Sielunvihollisen
hetki.

Kompuroin vuoteesta unenpöperössä jalkeille ja lähdin hapuilemaan kohti valokatkaisijaa. Se
oli seinällä ovipielessä ja siitä vähän matkan päässä oli puhelinpöytä. Siinä pimeää hapuillessa
valtasi mielen pelko, että törmäisin siihen yötuijottajaan, joka oli iskenyt vihamieliset silmänsä nukkuvaan minuun. Ja puhelin soi ja soi, kunnes käsi osui sen luuriin ja olin vähällä hosua koko rakkineen lattialle. Kuka taulapää hätyyttelee ihmisiä tähän aikaan yöstä, minä mesoin mielessäni kiukkuisena ja turhautuneena. Kyllä täytyy olla todella tärkeää asiaa!

Vieläkö meillä on tämä iänikuinen lankapuhelin, minä mietin mielessäni. Nostin puhelimen korvalleni enkä ehtinyt edes haloota sinne sanoa, kun keskityin kuuntelemaan. Naisääni selitti
jotakin hyvin vaativasti. Puhelu katkeili ja häipyi välillä kuulumattomiin. Sain sen verran aikatilaa että kysäisin kuka soittaa. Ääni sanoi olevansa Anna. Tieto häkellytti minut, koska tiesin hyvin
että Anna oli kuollut jo parikymmentä vuotta sitten. Hän valitteli, että yhteyden saaminen on
vaikeaa ja kuuluvuus on heikko. Ja että minun pitää varoa avaamasta ovea tuntemattomille.

Olin nyt valveutunut ja sytyttänyt huoneen kattovalot. Vilkaisin myllättyä vuodetta ja näin Annan makaavan kasvot peittoa vasten katkerasti itkemässä. Kävelin hänen viereensä ja hyväilin hiuksia rauhoitellen. – Miksi sinä itket, kysyin häneltä joka käänsi turvonneet kasvonsa minua kohti.
- On niin paha olo, hän kuiskasi ikään kuin olisi pelännyt jonkun kuulevan.
Sain hänet nousemaan vuoteelta ja hän alkoi halata minua kuin silloin viimeisellä kerralla sairaalan pihassa. Haroin sormilla hiuksia ja lohduttelin kuin pikkutyttöä.
- Tiedätkö sinä miltä se minusta tuntui, kysyin häneltä.
- Kyllä minä tiedän, ja hän kääntyi katsomaan minua. Kalpeat ja laikukkaat, kuolleet kasvot.

Mielikuvat katosivat, kohtaus hämärtyi. Kävelin rauhallisesti ikkunan luona olevan nojatuolin
ääreen ja romahdin siihen istumaan. Minut valtasi ikävä ja masennus. Itkin kuin joskus lapsena, valtoimenaan a epätoivoisesti.
2019



lauantai 31. elokuuta 2019


SORMEEN TUIJOTTAJAT


Miete:
Historia on liturgia. Riippuu papista,
millä nuotilla sitä veisataan





Elin aikakaudella jolloin lukujärjestyksessä lueteltiin uskonto, laskento, lukeminen ja laulu.
No, olihan siellä voimistelukin. Luokassa opettaja oli auktoriteetti jota tuli peljättämän.
Ei sentään enää karttakepillä sormille paukuteltu, mutta joidenkin ilme kauhistutti. Oli hyväksyttävä tuomio jos opettaja väitti, että vastaus oli väärä. Ei hänelle sopinut sanoa, että tarkistapa äijä totuus Heiskasen tähtitieteen ykkösosasta. Sivua en nyt ihan muista, mutta sen muistan, että minä olin oikeassa. Tai luulin olevani.

En silloin tiennyt, että Heiskanenkin oli väärässä. Minulle ja opettajalle kävi niin kuin Kung Fu Tse on sanonut. Kun viisas osoittaa tähteä, niin tyhmä tuijottaa hänen sormeaan. Tämä ei koske vain yhtä ainoaa tiedonalaa, vaan koko elämää. Sitä sormea tuli tuijotettua niin tiukasti, että itse asia ja tarkoitus unohtuivat. Uskontotunneilla alaluokilla  luetut ehdottomat opit pätevät myös tieteessä, niitä vain nimitetään paradigmoiksi. Nykyään ei tunnusteta dogmeja, opinkappaleita eikä enää paradigmojakaan. Totuus onkin niin yksinkertainen, ettei se tarvitse kahleita. Se kuuluu: osta kaksi, maksa kolmesta. Eikä sitäkään haluta tunnustaa vaan kääntää nurinkurin. Johto tietää miten sinun pitää ajatella. Turha siinä on enää enempää nikotella. Nykyihminen voi etsiä totuutta shoppailemalla ja kaupan hyllyiltä. Nöyrästi hän noudattaa muotia ja noudattaa siitä annettuja ohjeita, jotka vaihtuvat sopivin väliajoin, että kulutus pysyisi korkeissa lukemissa. Hän myös kuuntelee mitä kaupan apostolit opettavat. Ei häntä kiinnosta edes lukeminen, jonka avulla ennen etsittiin totuutta. Lukeminen on out ja pelailu sekä kilpailu menevät kaiken muun edelle. Ne kun ovat niin kehittäviä. Paljo tavara ympärillä rauhoittaa, mainos kertoo meille että näin sanoo Herra.
Mac Luhan oli oikeassa. Media tulee tärkeämmäksi kuin viestin sisältö. Siitä tulee koko ajattelun perusta, joka organisoi ihmisen mieltä. Perinteet menettävät merkityksensä ja niiden tilalle tulee julkisuudessa esiintymisen arvo, joka ohjaa meitä elämän tärkeimmissäkin kysymyksissä. Syvä henkilökohtainen meditaatio koetaan noloksi ja neuroottiseksi sisäänpäin kääntyneisyydeksi. Jos mietiskely hyväksytään, se ei saa olla kristillisen perinteen mukaista, vaan mallia haetaan Budhalta ja Zarathustralta.
Oppilaat sanoivat Jeesukselle: kerro meille millainen loppumme on. Hän sanoi: oletteko jo löytäneet alun kun kerran kysytte lopusta? Missä on alku, siellä tulee loppukin olemaan. Autuas on se, joka  tavoittaa alun, sillä hän saa tuntea myös lopun eikä ole näkevä kuolemaa. Se oli hänen vastauksensa totuuden etsijöille.  (2018)




lauantai 24. elokuuta 2019

ILONPILAAJA





Kiinnostava sana on tuo ääri. Se on henkinen leimasin joka voidaan
lyödä sellaisten otsaan, jotka eivät hyväksy minun ajatuksiani. Lei-
maa saa kantaa otsassaan kauan eikä sitä voi pestä pois fairilla eikä
tärpätillä. Äärilaita, mailman ääri. Äärivasen, äärioikea. Monenmoista
äärtä löytyy ja niille kaikille on yhteistä se, että lukija tai kuuntelija
sekoaa kun mukaan otetaan muut käsitteet. Ympyrä voi sulkeutua
vain siitä päästä, mistä se on avattu.

Vasen ja oikea on sotkettu tarkoitushakuisesti niin, että haara-asen-
nossa jalat menevät väkisinkin ristiin. Radikaali ja liberaali voivat is-
tua ihan hyvin muuallakin kuin vasemmalla ja konservatiivit voivat
hyvin myös vasemmalla. Riippuu vain vapaasta tahdosta kumpaan
suuntaan tähyät ja kummassa silmässä on parempi näkö. Se, onko
vasemmalla vai oikealla, riippuu arvioijan asennosta. Jos seisoo kä-
sillään, voi nähdä parhaiten. Objektiivisuus olkoon siis kaikessa ohje-
nuoramme. Kauan eläköön trapetsitaide!

Tuota mainittua taidetta tarvitaan erottamaan myös kansallinen mie-
li kiihkoilusta. Se, että arvostaa omaa kieltään ja asuma-aluettaan,
vuosisataista historiaa ja yhteisiä kokemuksia syrjimisestä ja ylenkat-
seesta, ei tee meitä muita paremmiksi eikä oikeuta kostoon. Eikä sii-
hen, että maksetaan potut pottuina. On silti oikeutettua huolehtia oman
kulttuurin jatkuvuudesta, siitä ettei kaikki kaadu kansainvälisyyden
puurokattilaan. Oma identiteetti on kansallekin hyväksi eikä sitä pidä toi-
selta kansalta kieltää.

Puhun tässä kansasta hegeliläisittäin, koska olen sitä mieltä, että
Hegel näki asian oikein.  Yhteinen identiteetti tekee kansan, joka
on enemmän kuin osiensa summa. Sillä on olemassaoloonsa histori-
allinen oikeutus ja sen vihollisia ovat ne, jotka kieltävät tuon oikeutuk-
sen. Pienikin kieli, vähäisinkin omaleimainen alue rikastuttaa koko ih-
miskuntaa. Suurten ja vahvojen on tämä ymmärrettävä ja tuettava
pienempiä pysymään elossa ja jatkamaan olemistaan, joka rikastuttaa
kokonaisuutta.

Kansainvälisyys ei saa merkitä sitä, että on yksi ylitse kaikkien muiden.
Sellainen tilanne johtaa orwellilaiseen yhteiskuntaan, jossa kaikki ovat
tasa-arvoisia, mutta sika Lumipallo on kaikkein tasa-arvoisin. Vai oliko
se sika Lumipallo, en nyt oikein muista. On vain syytä harata vastaan
jos sinun äidinkieltäsi haukutaan koirien kieleksi ja sen puhujille etsitään
reservaattia jostakin syrjäseuduilta, niin kuin suomalaisille aikoinaan suun-
niteltiin Ruotsin valtakunnan yhtenäisyyden nimissä.

Mitenkähän meille tämän englannin kanssa lopulta käy? Sotien aikana
meille suunniteltiin turvapaikkaa Alaskasta. Muuta apua ei ollut luvassa,
koska historian kaaoksessa oli luiskahdettu vahingossa oikean asian puo-
lesta väärälle puolelle. Me ilonpilaajat.










lauantai 17. elokuuta 2019


KOLMAS MURROSIKÄ


Miete:
Raha ja valta ovat
Saatanan täsmäaseet



Kun täytin 80 vuotta, aloin kokea kirjallista myrsky- ja kiihkokautta. Sturm und Drang. Nyt se on hiljalleen seestymässä varhaisromantiikaksi ja epäilen pahoin,
että tulen vielä kokemaan myös ajan, jolloin romantiikka puhkeaa ummustaan täyteen kukkeuteensa. Olen sitä silmällä pitäen ostanut jo uudet kalsaritkin, entiset kun olivat sitä pitkälahvista mallia jossa pultun päissä oli kanttinauhat sitomista varten.
Monet kadoksissa olleet äänet ovat palaamassa korviin. Kuulen jopa tiaisten piiskutuksen sisälle asti vaikka ulkona sataa räntää.
Ikävää, että ihastuttava rouvani suhtautuu vääjäämättömään kehitykseen epäluuloisesti. Hän on alkanut tarkkailla minua sillä silmällä. Sanon näin, koska en nuoruudesta enää muista tarkoin mikä se silmä on. Tarkkailun seurauksena en enää pääse yksin lenkkeilemään, vaikka kevät niin kutsuvasti kiehtoo mieltä. Päässä pyörii vain tämä Liebestraum, vaikka olenkin tilapäisesti unohtanut onko se Merikannon vai Melartinin säveltämä. Jostakin traumasta siinä on kysymys.Toinen kiehtova sävel on tämä Mariage d´amour, jonka soitin teini-ikäisille räppäreille ihan vain saadakseni nauttia hetken rauhasta. Heillä on taipumusta välttää kaikkea sellaista, mikä kuulostaa musiikilta. Lisäksi suosittelin heille myös lukemista. Sanoin että Gogolin Kuolleet sielut, suomennettu painos vuodelta 1884 tai niillä main, on mitä parhainta kielenhuoltoa räppäreille, sometekstareille ja puhevikaisille sekä korkeissa viroissa roikkuville poliitikoille. Ja vielä haluan suositella sitä myös vieraskielisten filmien käännöstekstien nikkareille, jotka alituiseen hokevat että kolme autoa ovat, ja että putkassa ei ollut montaa miestä.
Dementiasta minulla ei ole minkäänlaista vaivaa, kunhan vaan ajan kuluksi kirjoittelen. Se pitää mielen virkeänä ja tylsät vieraat kaukana, sellaiset jotka osavaat puhua vain golfista tai sorsanmetsästyksestä, viinarallista ja matkoistaan ulkomailla.
Niin, ja politiikasta. Luin jostain että henkiset harrastukset lisäävät tutkimusten mukaan myös ikää. Siksi olenkin nykyään keskittynyt iltaisin kirjoittelemaan sonetteja virtuaalineideille, joiden sanavaraston perusta ovat niinku ja eikä! , voi ei  ja miäletön.
Kyllä niiden renesanssin runoilijoiden kelpasi, kun sen ajan Laurat puhuivat vain italiaa. Mutta pahimpia ovat poliitikot, jotka puhuvat aina silloin filisteliaa kun
        pitäisi tavoitella totuutta edes hännästä kiinni. 

lauantai 10. elokuuta 2019

PIMEYDESSÄ


Miete:.
Etsi tietoa jos haluat
kokea yksinäisyyden




Ikkunan karmit näyttivät vanhoilta ja kuluneilta. Ammoin sitten maalatut
pinnat lohkeilivat, maalia oli karissut lattialle. Seinää pitkin kiipeilevät palo-
portaat olivat ennallaan ja niiden rauta hehkui kylmänä. Työnnyin ikkunas-
ta ulos portaiden varaan keikkumaan ja näin allani vanhan puiston. Saman
jossa olin kävellyt eestaas ja viheltänyt ”I know why”, Milleriä vaiko Good-
maniako se nyt oli. En sitä enää muista, swingjazz on rapissut muistista yhä
kauemmas.
Saavuin tikkailta alas ja maa tuntui tukevalta jalkojen alla. Nos-
tin leukaa ja tähysin etäälle pimeyteen, jossa näkyivät tutut valorivistöt.
Ne kaartuivat vanhaa rakennusta kohti sen lopulta ohittaen, ja niiden him-
meässä valossa erotin jo kaukaa oven joka aukesi. Roosa astui vilpolaan ja
pöyhi hiuksiaan, joita tuulenvire leyhytteli. Hän asetteli tutun olkihattunsa
päähän, vähän vinoon asentoon niin kuin hänellä oli tapana. Sitten hän huo-
masi minut puiston pensaiden kätköstä ja lähti vähän epävarmasti astelemaan
kohti. Piilouduin yhä syvemmälle pensaikkoon, sillä minua vähän pelotti. En
voinut tietää mikä hänen mielialansa oli enkä sitä, mitä hän piteli piilossa sel-
känsä takana.
Hän katosi hetkeksi silmistäni ja löysi minut sitten, asettui lam-
men rantaan näkösälle ja nauroi. – Minä se vain olen, etkö sinä tunne minua
enää. Nyt näin mitä hän oli piilotellut selkänsä takana ja minua hävetti. Kulu-
neet ja likaiset pelikortit.
- Elämä on niin lyhyt, että sen kulumista pitää jouduttaa ajanviet-
teellä, hän sanoi ja alkoi lajitella kortteja lammenrantaan. – Tule pelaamaan,
meillä on vielä aikaa iltaan asti. Aika ajaa meitä takaa eikä anna vilkuilla taakse-
päin, se hyväksyy vain illan ja yön. Jostain minun korviini kantautui hidas sei-’
näkellon lonksutus.
En halunnut mennä hänen lähelleen, jokin pani vastaan. Roosa ei
näyttänyt todelliselta ja kun tarkemmin katsoin, näin hänen lävitseen. Näin
miten lumpeet kelluivat ja vesilukit viilettivät hänen kasvojensa yli. Ja äkkiä
muistin. Tämänhän oli unta, eikä minulla ollut mitään mistä voisin tai haluai-
sin puhua hänen kanssaan. Pelaaminen hänen kanssaan voi olla vaarallista,
sillä siitä kaikesta oli jo niin kauan.